Letöltések‎ > ‎Olvasnivalók‎ > ‎

Takáts Péter: Waldorf iskolák fejlődése

k. gyorgy, 2013. júl. 22. 0:07   [ 2013. júl. 22. 0:13 frissítve ]
"A Waldorf iskolák tehát általában a hatodik és hetedik osztályok idején jutnak el oda,
hogy a benne dolgozókban és a szülőkben megfogalmazódik az igény egy újfajta
rendre, a feladatok más módon való elvégzésére és a folyamatok más módon
történő szervezésére.
Az így fokozatosan kialakuló káosznak a legtöbb iskolában azonos jellemzői vannak.
Ezek a jellemzők a következők:
- A vezetésbe vetett bizalom csökkenése, majd teljes elvesztése. Egyre több a
kritika, mind a szülők, mind a tanárok oldaláról és többnyire „hierarchikus” vagy
„diktatórikus” módszereket vélnek felfedezni.
- A kritika másik oka a tisztázatlan célok és ismeretlen alapelvek miatt van.
- A sok szülő és tanár egyre kevésbé ismeri egymást, a korábbi szoros és közvetlen
kapcsolatok megszűnnek. Ennek egyik következménye, hogy az emberek már
nem tudják, hogy mit tegyenek és kivel beszéljenek, ha valami problémájuk
van, mert leírva nincsen semmi sem.
- „Miért nincsenek tiszta és érthető folyamatok az iskolában?” merül fel a kérdés,
illetve megjelenik a másik lényeges probléma: „Hogyan lehet mérni, hogy a
tanár jól tanítja-e a gyermekeket?”. Esetleg még azt a kérdést is
megfogalmazzák, hogy „Ki alkalmazza a tanárokat?” vagy „Ki dönt arról, hogy
az iskola milyen költségvetéssel dolgozik?”, stb.
- Ez az az időszak, amikor a tanár-szülő kapcsolat kérdései is napirendre kerülnek,
és sokat beszélnek, vitatkoznak az iskolában arról, hogy kinek mi a feladata és a
felelősségi határok hol húzódnak. De el akarják dönteni azt is, hogy ki
ellenőrizhet kit, ki utasíthat kit és még számos hasonló kérdést.
- Egy másik fontos kérdés, ami ebben az időben vár szintén eldöntésre az az
adminisztratív munka kérdése. Az úttörő szakaszban ezt a feladatot szülők,
tanárok, barátok látták el, sokszor önkéntesként. De a munka mennyisége az
iskola növekedése következtében sokszorosára nőtt, és az adminisztráció, illetve
az iskola pénzügye nagyobb figyelmet és bizony egyre több szakértelmet kíván."
Ċ
k. gyorgy,
2013. júl. 22. 0:13