Hírek
Iskolagyűlés
Az október 24-i iskolagyűlés eredeti célja a szülők emlékeztetése arra, hogy miért vagyunk ebben az iskolában, milyen felelősséggel jár ennek az iskolának a választása - akár tudatosan, akár nem tudatosan történt ez a választás és a szülői kollégium életre hívása, amin már kisebb-nagyobb megszakítással két éve dolgoznak a szülői közösségben. A jövőtervezés és a jövőépítés is tervezett téma volt, ahogyan a kettéosztott lét megszüntetésére irányuló törekvés is.
A csaknem teljes tanári kollégiummal és elnökséggel - az iskolagyűlés egy pontján szülői kollégiumnak nevezett - szülők a megérkezés és kapcsolódás, illetve az előttünk álló aktuális feladatok ismertetése után kis csoportokban együtt gondolkodtak a 'hogyan lehetne újabb lépéseket tenni az iskola egy térbe helyezése érdekében' témán
8-as csoport: Célkitűzések és Fejlődés
-
Tudatosítani kell, hogy ne elégedjünk meg az eddigi eredményekkel, új lendülettel kell haladnunk.
-
Fontos különbséget tenni az iskola alapításának, „újra-alapításának” és fenntartásának folyamatai között.
-
Emlékezzünk a közösség csodáira: új épület, Regi, növekvő létszám, elkötelezett tanári csapat – mindez a közös munka eredménye.
7-es csoport: Szülői Részvétel és Elköteleződés
-
Szülői estek beszámolóihoz vállalás szükséges, enélkül nem érdemes elindulni.
-
Kiadvány készítése az iskoláról, mely konkrét céllal ösztönzi az adományokat.
-
Az iskolagyűlések során előre meghatározott célokat és konkrét lépéseket fogalmazzunk meg, hogy könnyebb legyen az együttműködés.
6-os csoport: Hatékony Kommunikáció és Motiváció
-
Év eleji tervezés szükséges, aminek mozgatórugója a projektmenedzsment és a kommunikáció erősítése.
-
Minden osztályban egy fő lelkesítő bevonása, aki elősegíti a „szív és szellem” megmozdulását és aktív közösségi gondolkodást.
5-ös csoport: A Közösségi Kapacitások Kihasználása
-
Fontos, hogy ne bizonytalanodjunk el, ha kevesen vagyunk, hanem használjuk ki a rendelkezésre álló erőforrásokat.
-
Működő munkacsoportok kialakítása, az egyes feladatokhoz csatlakozók szerepeinek tisztázása, közös találkozók szervezése.
4-es csoport: Szülői Közösség Építése
-
Cél, hogy a szülők még jobban sajátjuknak érezzék az iskolát.
-
Közösségépítő események szervezése a szülők számára, hogy a szülői közösség tovább erősödjön.
3-as csoport: Helyi Kapcsolatok és Átláthatóság
-
Közösségi kapcsolatok erősítése, együttműködés kialakítása a helyi közösséggel.
-
A fizikai feladatokhoz való csatlakozás könnyítése és az átláthatóság növelése.
2-es csoport: Akarat és Megújulás
-
Az iskolai szervezetet a közösség és fokozatosság elve alapján építsük.
-
Szülői estek szervezése a közösségi aktivitás támogatására, „Szülők Iskolája” célkitűzésekkel.
1-es csoport: Jövőépítés
-
Minden közös találkozó során szánjunk 5 percet a jövőépítésre.
A következő résztvevők vállalták az építkezés újraindításának feladatait: Láng Szilvi, Kellner Zsolt, Nyárády István, Angerer Adrienne, Pálosi Éva, Pornói István (közkívánatra!), Bartha Attila (nem volt jelen, de még aznap írt).
Első Feladat: felvenni a kapcsolatot a korábbi koncepciókészítők csapatával, összegyűjteni és átgondolni a pedagógiai szempontokat.
Az Új Építkezés Alapkőletétele: Láng Szilvi és Tallós Péter jelentkeztek ennek előkészítésére.
Az iskolaépítés szándéka és terve folyamatos gondozást igényel (sok konkrét ötlet is elhangzott ezzel kapcsolatban), illetve folyamatos lépéseket. Az iskolát a jövőben ide járó gyermekeknek építjük majd, de nagyon fontos, hogy ezért a célért a most idejáró gyermekek érdekeit sem áldozhatjuk fel, vagyis a karbantartási munkákra is erőforrásokat kell szánnunk. (Ez utóbbiak felmérésére szeptemberben létrejött egy műszaki csoport, akik felmérték a két épület állapotát és priorizálják az előttünk álló munkákat.) Pár lelkes szülő vállalta, hogy az új épület "tervezési szálát" újra felveszi, illetve mivel minden osztályból voltak szülők az iskolagyűlésen, a jelenlévők vállalták, hogy a szülői esteken beszámolnak ezen az esten történtekről. Az iskolagyűlés lezárása után a jövőépítés hangulatában berendeztük a termet a másnapi évszakünnepre.
(Pálosi Éva)
Iskolagyűlés
2024 április 29. került megrendezésre az Iskolagyűlés, ami képet adott a pedagógia éves munkájáról, a jelenlegi tanév gazdasági számairól, az előttünk álló tanév fenntartási feladatairól és a vállalási folyamat részleteiről. A felkészült pedagógusok bemutatóját, a gazdasági vezető beszámolóját, valamint az elnökség tájékoztatóját egybefogó Iskolagyűlésen alig 30 szülő vett részt, amit egy leendő elsős anyuka úgy kommentált: "Azt gondoltam, egy Iskolagyűlésen tele lesz az euritmia terem."
Első körben a jelenlévő osztálytanítók meséltek a 2023/24. tanévben megvalósult oktatási, nevelési témákról, pedagógiai tapasztalatokról, tették átélhetővé a gyermekek Kékvölgyes mindennapjait. Tallós Péter harmadikos osztálytanító, intézményvezető kiemelte, hogy a mai kor "zsákutcákkal" tarkított világában a mi iskolánk kísérletet tesz arra, hogy a waldorf pedagógia útján haladva kiutat találjon gyermekeink egészséges fejlődésének támogatására. Kiemelte azokat a környezeti értékeket, amik adottságként támogatják a pedagógiát, és azokat a hiányosságokat (pl. tornaterem), aminek feloldása külön erőfeszítést kíván részükről. Szaktanáraink lelkes beszámolójának eredményei szintén felkerültek a tanári kar "éves munka falára". A vállalási folyamatban ébredő testvériségen túl, a Kaláka Napokon már komoly eredményeket ért el közösségünk, amiért köszönet illet minden résztvevő szülőt és gyermeket, és az alkalmakat szervező Boros-Zágon Fruzsinát is.
Az Iskolagyűlés második részében Szabados Ákos, az iskola gazdasági vezetője számolt be a 2023/24 tanév várható gazdasági tényadatairól, és a 2024/25. tanév terveiről. Iskolánk gazdálkodása kiegyensúlyozott, bár nehézséget okoz az a 13,9 millió forintos kintlévőség, ami a szülői vállalások meg nem fizetéséből, illetve késve befizetéséből származik. Az Igazgatási Kollégium figyelemmel kíséri a két hónapnál nagyobb kintlévőséggel bíró családokat, és rendszeres megbeszéléseket kezdeményez a helyzet rendezésére. Sinka Attila elnökségi tag felhívta a figyelmet arra, hogy a 2023/24. tanévi vállalási folyamat elmaradása eredményeként jelentős karbantartási, fejlesztési tételek maradtak el. Ilyen, évek óta halasztódó feladat az alsó épület tetőszerkezetének cseréje, elektromos hálózatának rekonstrukciója és a falak vizesedésének, termek felázásának megakadályozása. Mivel a fenntartó elnökség nem látja reálisnak a hozzájárulás mértékének jelentős növekedését, így ezekre a halaszthatatlan karbantartási feladatokra az iskola egyesülete adománygyűjtő akciót tervez.
A 2024/25. évről szóló költségvetési tervekről szóló részletes tájékoztatást követően, az Iskolagyűlés harmadik részeként, Pálosi Éva, a fenntartó egyesület elnöke, vázolta fel a 2024/25 tanév legjelentősebb költségvetési forrását biztosító, szülői vállalási folyamat részleteit. A jövő tanév költségvetése 69.000 Ft/hó költséggel került tervezésre gyermekenként, amire az iskola egy háromkörös, online vállalási folyamatban várja a szülői közösség hozzájárulását a pedagógiai szükségletek teljesüléséhez. Dávid István elnökségi tag hangsúlyozta, hogy költségvetés tervezése az előző évek gyakorlatát követve transzparens és őszinte, azaz kizárólag a valós igényeket tartalmazza, nem él a felültervezéssel. Bár kiemelten fontos, hogy a többlet-hozzájárulást is vállalni tudó családok lehetőségeikhez képest támogassák az iskolát és - a folyamatban idén is lehetőség lesz szociális kérelmek beadására - a pénzügyi nehézséggel küzdő családok részéről sem szülessenek idén irreálisan alacsony vállalások, aminek alsó határát az elnökség 40.000 Ft/fő/hó összegben határozta meg.
Az Iskolagyűlésen beszélgetés zajlott az önkormányzati választások kiemelt jelentőségéről, ahol az önkormányzattal három éve megkezdett együttműködés folytatásáról esett szó, és megerősítésre került, hogy Tóth Attila polgármester továbbra is nyitott a waldorf közösség irányában. Szó esett az alső épület bérleti szerződéséről és ezzel kapcsolatban a pedagógiai szükségletként továbbra is megoldatlan, fenti iskolafejlesztési koncepcióról. Az elnökség erőforrás hiányáról és a szülői közösség aktív szerepvállalásának szükségességéről.